دانلود جشن مهرگان

با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان جشن مهرگان هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .
تحقيق جشن مهرگان

تحقيق
متشکل از 20 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت

بخشی از محتوا ::
مهر يا ميترا (در اوستا و پارسي باستان «ميـثْـرَه»، در سانسكريت «ميـتْـرَه»)، ايزد نام‌آورِ روشنايي، پيمان، دوستی و محبت، و ایزد بزرگ دين و آيين مهری است.
بخش مهم و بزرگی از اوستا به نام «مهر یَـشت» در بزرگداشت و ستایش این ایزد بزرگ و کهن ایرانی سروده شده است. مهر یشت، دهمین یشت اوستا و از لحاظ مضمون همراه با فروردین یشت، کهن‌ترین بخش آن بشمار می‌رود. مهر یشت از نگاه اشاره‌های نجومی و باورهای کیهانی از مهم‌ترین و ناب‌ترین بخش‌های اوستا است و کهن‌ترین سند در باره آگاهی ایرانیان از کروی بودن کره زمین از بند 95 همین یشت فرا دست آمده است. از مهر یشت تا به امروز 69 بند کهن و 77 بند افزوده در عصر ساسانی، بازمانده است.


مهر یشت در متن اصلی به نظم سروده شده و از کهن‌ترین شعرهای بدست آمده ایرانی دانسته می‌شود. این یشت دلکش، سرشار از نیروی شاعرانه و سرچشمه سرودهای ایرانی در وصف دو ویژگی ارزشمند و اصیل ایرانیان یعنی راستی و پهلوانی دانسته می‌شود:
«می‌ستاییم مهرِ دارنده دشت‌های پهناور را؛ او که آگاه به گفتار راستین است، آن انجمن‌آرایی که دارای هزار گوش است، آن خوش‌اندامی که دارای هزار چشم است، آن بلندبالای برومندی که در فرازنای آسمان ایستاده و نگاهبانی نیرومند و بخواب نرونده است..» (اوستای کهن، همان، صص 35 تا 56).
با اينكه در گردونه مهر، هزاران جنگ‌افزار جای دارد؛ اما اينها همه برای مبارزه با دشمنان راستی و پيمان‌شكنان بكار گرفته می‌شود و در رويارويی با مردمان او مهربان‌ترين است:
«… او كه به همه سرزمين‌های ايراني، خانمانی پُر از آشتی، پُر از آرامی و پُر از شادی می‌بخشد.» (اوستای کهن، همان، بند 4، ص 35).
نام «میثْـرَه» یک بار هم در «گاتها»‌ی زرتشت آمده که در آنجا به معنای «خویشکاری دینی» بکار رفته است (اوستا، گزارش استاد جلیل دوستخواه، جلد دوم، ص 1057).
به اعتقاد فردیناند يوستی در «نام‌نامه ايرانی»، «ميثْـرَه» در اصل به معنای «روشنايیِ هميشگی» است (Justi, Ferdinand; Iranisches Namenbuch, Hildesheim, 1963) و اين معنا با روشنايیِ هميشگیِ ستاره قطبی ارتباطی كامل دارد. اما بعدها و بر اثر جابجايی ستاره قطبي، مفهوم «روشنايی هميشگی» به خورشيد و پرتوهای آن داده شد و در ادبيات فارسي «مهر» نام ديگری براي خورشيد دانسته شد.
در بند 113 مهریشت، میترا و اهورا با یکدیگر ادغام شده و به گونه «میترا اهورا» آمده است.
نام اصلی مهرگان متراکانا یعنی متعلق به مهر بوده است. مهر به معنای فروغ خورشید، مهربانی ودوستی است.

مطالب دیگر:
🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق حل مسأله(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفهوم شناخت درمانی، کاربرد و کارایی آن در پژوهش‌های روان درمانی(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال های تنظیم هیجانی(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفهوم شناسی و نوع شناسی فرار از منزل(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس والدگری(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال های ارتباطی(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابراز وجود(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تعلق به مدرسه(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق روابط با دیگران(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق مثبت نگری(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری در کودکان و نوجوانان و درمان آن(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق تصمیم ‏گیری، تاریخچه و مفاهیم(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق جرأت ورزی(فصل دوم تحقیق)🔑کد متلب بهینه سازی چند هدفه با استفاده از الگوریتم ENSES🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبرد تصمیم گیری مجدد (فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار جرات‏ مندانه (فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی(فصل دوم تحقیق)🔑مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ کیفیت محور(فصل دوم تحقیق)